E-mailen vanuit je WordPress website (2)

E-mailen vanuit je WordPress website

Als je een leeromgeving of webshop hebt die is gebouwd met wordpress dan kan je tegen problemen aanlopen bij het verzenden van e-mailtjes zoals de mailtjes met de gebruikersgegevens voor je nieuwe deelnemer aan een cursus of de bestelbevestiging van je webshop. De meest voorkomende problemen zijn dat het bericht totaal niet aankomt of dat het in de SPAM box terecht komt.

De oorzaak kan bijvoorbeeld zijn:

  1. de mailfunctie die WordPress standaard gebruikt is niet meer bij de tijd, het gebruikte mailer.php dat WordPress gebruikt stuurt sommige informatie niet mee die voor de ontvangende server relevant is om de echtheid van het bericht en de afzender te controleren. In sommige gevallen wordt je bericht dan niet doorgestuurd naar de ontvanger. Jij wordt hier niet van op de hoogte gesteld.
  2. Je bericht komt in de SPAMbox van de ontvanger terecht. Dit kan verschillende oorzaken hebben, o.a. dat het IP adres van de server waarop jouw website draait op een blacklist staat. Dit kan komen doordat er een website op de server staat (of stond) waar veel SPAM mee is verzonden.

Om je niet al te veel lastig te vallen met waarom iets niet werkt ga ik je uitleggen wat je kan doen om er voor te zorgen dat je mailtjes wel aankomen en ze niet in de spam box terechtkomen bij de ontvanger. Als je deze onderstaande dingen goed regelt dan ben je een stap dichter bij betrouwbaar mailverkeer vanaf je website.

FluentSMTP – Dè e-mail prugin voor WordPress

Voor alles rondom het versturen van berichten via je website is FluentSMTP de meest geschikte plugin.

  • De plugin is gratis te gebruiken
  • Ingebouwde uitgebreide log met resend mogelijkheid
  • Eenvoudig in te stellen
  • Volledig in het Nederlands

Hoe beginnen met FluentSMTP

FluentSMTP is een plugin die je net als andere plugins kan installeren. Zodra de plugin is geinstalleerd kan je beginnen met de instellingen. De meest eenvoudige instelling is gebruik maken van PHP. Op deze manier blijft WordPress mailtjes op de oude manier versturen maar heb je er wel de controle over doordat je in de log kan zien of de mail is verzonden. Op deze manier kan je ook heel eenvoudig testen of deze manier van mail versturen goed werkt of niet.

Wordt het testmailtje verstuurd en komt het aan dan zou je dus gewoon op deze manier kunnen blijven versturen, je hebt altijd de logfiles nog om zo nu en dan te controleren of alles goed blijft gaan.

Komt de testmail niet aan dan raad ik je aan om een van de mogelijke mail services te gebruiken. Meteen een kant tekening, de meeste services hebben hun servers buiten Europa staan, Op dit moment (april 2021) is het zo dat je niet voldoet aan de AVG als je diensten gebruikt waarbij de servers niet in Europa staan.

Zelf maak ik gebruik van de “other SMTP” mogelijkheid en gebruik ik de mailserver van mijn eigen E-mail provider (Google G-mail).

Door gebruik te maken van FluentSMTP ben ik voor bijna 100% zeker dat de berichten goed aankopen bij de ontvanger, het blijft techniek en er kan altijd ergens een probleempje insluipen. Als ik nu vragen krijg van een gebruiker over het niet ontvangen van logingegevens dan kan ik dat in de log heel makkelijk nakijken en indien nodig kan ik dat zelfde berichtje nogmaals versturen. Als het bericht niet is aangekomen bij de ontvanger dan zie ik precies waar het fout is gegaan, vaak is het een typefout in het mailadres of een foutmelding die verwijst naar een probleem bij een server. Er is zelfs foutcode beschikbaar waardoor je altijd de reden kan achterhalen waarom een mail niet aankomt en hier actie op kan nemen.

Hoe stel je de SMTP server in binnen FluentSMTP

Het instellingen scherm voor SMTP binnen FluentSMTP

Het instellen van SMTP

Zoals je in de afbeelding ziet heb je verschillende gegevens nodig, deze gegevens kan je uit je e-mail account halen. Kom je er niet direct uit, vraag dan hulp bij je hostingprovider.

Naast de normale login gegevens moet je de soort beveiliging en versleuteling aangeven, dan weet je zeker dat FluentSMTP de zelfde taal spreekt als je mailserver. Deze informatie kan je ook vinden bij je hostingprovider.

De testmail versturen

Als de instellingen zijn opgeslagen dan is het tijd om een test e-mail te versturen, dan weet je of de verbinding die je net hebt ingesteld zijn werk goed doet.

Hiervoor selecteer je heel eenvoudig het afzenderadres en geef je het adres van de ontvanger op. Je kan ook nog kiezen tussen een HTML test of een test met Platte tekst.

E-mail test instellingen FluentSMTP

Als het verzenden van de test e-mail goed is gegaan krijg je een testmail in je mailbox

ontvangen test E-mail HTML versie
ontvangen test E-mail platte tekst

Wat we nu meteen goed kunnen bekijken is het logbestand dat binnen FluentSMTP wordt bijgehouden. De twee testmailtjes staan er in als goed verzonden.

FluentSMTP Log

De mail uit de spam box houden

Nu we zo goed als zeker weten dat de mail verzonden is moeten we nog zeker weten dat we het bericht uit de SPAM-box kunnen houden. Dit kan door een SPF-record in je DNS. Een watte record?

Ik ga hier niet al te veel woorden aan vuil maken, niet dat het minder belangrijk is, integendeel het is SUPER belangrijk maar het makkelijkste wat je kan doen als jij je liever niet zozeer met de techniek wilt bezighouden is (laten) controleren of je SPF record goed is geconfigureerd.

Wat doet het SPF record?

Het SPF record bevat onder andere informatie over je domeinnaam en het IP adres van je server. Op deze manier kan er gecontroleerd worden of jij mail mag versturen vanaf die server. Er zijn veel meer woorden over te schrijven maar dat wordt te technisch. Wil je meer van de hoed en de rand weten, stuur dan even een berichtje.

Je kan op https://www.dmarcanalyzer.com/nl/spf-2/checker/ testen of je een SPF record hebt en of deze goed is geconfigureerd.

Blacklist test

Heb je alles voor elkaar maar komt de mail nog steeds in de SPAM box terecht dan is het goed om te testen of je domeinnaam misschien op een backlist staat. Stel dat dit het geval is dan kan het zijn dat je domeinnaam ongeoorloofd is gebruikt om spam te versturen of je hebt je website op een shared server staan waarbij een andere website spam verstuurde terwijl deze hetzelfde ip adres gebruikt als jouw website.

E-mail domein blacklist check

Check of je domeinnaam op een blacklist staat op https://mxtoolbox.com/blacklists.aspx.

En nu…?

Meteen even testen of je SPF goed is ingesteld op https://www.dmarcanalyzer.com/nl/spf-2/checker/
Controleren of je domeinnaam op een blacklist staat, dit doe je op https://mxtoolbox.com/blacklists.aspx

Krijg je bij een van de tests een waarschuwing, neem dan contact op met je hostingprovider of met de beheerder van je website.

interessant? deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email