vernissen

Durf je business te vernichen (vernissen)

Het “vernichen” van je business is een heel eng gebeuren. Je gaat een hele hoop business mogelijkheden loslaten maar aan de andere kant komt er een hele waardevolle specifiekere business voor terug.

Door het “vernichen” (vernissen) van je business komt er glanslaag op jouw bedrijf, jouw als persoon en ga je stralen als nooit tevoren.

april 2019 ben ik gestart als Virtual Assistent. Met een rijke ervaring op gebied van websites, WordPress en SEO was dat ook precies de markt die ik wilde gaan bestormen. Ik wist dat er een hele grote markt was aan beide kanten, zowel aan de klanten kant maar ook aan de bedrijven kant. Veel mogelijkheden dus maar ook veel concurrenten.

Het liep eigenlijk wel leuk. De eerste week als VA kon ik meteen meerdere factuurtjes sturen, geen gigantische bedragen maar er waren mensen die mijn kennis en ervaring waardeerden en hiervoor graag wilde betalen.

Na verloop van tijd merkte ik toch wat wrijving bij mijzelf. Door het breede aanbod en geen nee wilde zeggen tegen klanten moest ik mij steeds vaker verdiepen in WordPress plugins waar ik van te voren nooit mee had gewerkt. Johan kan jij een online boekingssysteem inrichten? Ja hoor, doe ik wel “Even”. Maar daar begon de ellende, hoe werkt die plugin, kan hetgeen de klant wil eigenlijk wel enz. Door all het uitzoekwerk wat ik niet durfde te factureren omdat ik deze plugin nog moest leren kennen ging er veel tijd en daardoor geld verloren.

Gaandeweg de werkzaamheden ontdekte ik dat er wel een plugin echt uit sprong waar ik graag mee werkte en dat was/is LearnDash. Toen ben ik mij dus gaan “vernichen” naar LearnDash. Dat is natuurlijk een veel kleinere groep potentiële klanten dan WordPress en SEO maar wel een groep die recht op zijn doel af komt als ze zoeken naar jou als “expert” Zo wordt ik nu regelmatig gevonden op Google als “LearnDash expert”

Voordelen van het “vernichen” van je markt.

Je krijgt een expertstatus

Doordat ik me nu alleen nog focus op LearnDash en alles wat ik zeg en doe LearnDash ademt gaan mensen mij steeds meer zien als “expert”. Dit heeft voordelen want mensen weten je beter te vinden en er is sneller meer vertrouwen omdat je alle in- en outs van de plugin kent.

Je hebt meer tijd om je te verdiepen en je expertstatus te verrijken

Doordat ik mij nu alleen nog maar met LearnDash bezig hou hoef ik niet meer allerhande rand plugins te kennen, hoef ik geen verstand te hebben van thema’s en hoef ik de Yoast plugin niet blind te kunnen installeren

Je wordt niet meer voor andere klusjes gevraagd

Ook een groot voordeel is dat je steeds minder voor andere klusjes gevraagd wordt, natuurlijk als het raakvlakken heeft met de niche dan doe je het wel maar als nu iemand mij zou vragen om Yoast SEO of Gravity forms te installeren en in te stellen dan verwijs ik ze door naar een collega ondernemer.

De glanslaag op je persoonlijkheid

Het zoeken en vinden van een niche en dan het liefst natuurlijk een waar je plezier aan beleeft tijdens het werk doet meer met je dan je denkt.

Door elke dag bezig te zijn met dingen die je leuk vindt krijg je al goede zin en ga je met plezier voor een klant aan de slag. Als de klant dan ook nog eens heel erg blij is met wat je voor hem/haar doet dan geeft dat energie.

Conclusie: ga vernissen!

Conclusie van dit verhaal. Heb jij een ding wat je echt heel erg graag doet, hoe klein ook? Kun jij met dat kleine ding een select groepje mensen heel erg fijn helpen en krijg jij energie van de positieve feedback die jij vervolgens krijgt? Ga dan je markt verkleinen en je expertstatus vergroten. Ben niet bang dat je doelgroep te klein wordt, die kleinere doelgroep kun je gaandeweg steeds meer expertise geven (verkopen).

Wist jij dat je als Expert veel makkelijker een hogere prijs durft te vragen dan iemand die “ik denk dat ik dat wel voor je kan doen” omdat je zelfverzekerder bent van hetgeen jij waard bent.

interresant? deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email