man's shoe about to step on a banana skin

7 meest voorkomende LearnDash uitglijders

Als je begint met LearnDash dan komt er meer op je af dan je in eerste instantie zou denken. Als eigenaar van de “Durf te vragen over Learndash” Facebookgroep kom ik de volgende 7 uitglijders regelmatig tegen tussen de vragen die leden stellen.

Gebruik jij overigens LearnDash maar ben je nog geen lid van deze groeiende groep LearnDash gebruikers? Meld je dan aan met de link onderaan dit artikel, anders mis je de inhoud van dit blog ­čÖé

1. Mijn deelnemers kunnen niet inloggen

Je hebt je cursus online staan en je hebt het allemaal zo goed voor elkaar dat de cursus gekocht kan worden maar nadat je klant heeft gekocht kan hij niet bij de cursus komen. Ja misschien meteen na het aankopen wel maar nadat de klant is uitgelogd lukt het hem niet meer om weer opnieuw in te loggen en bij de cursus te komen.

Zorg dat je een duidelijke menu-structuur hebt die voor iedereen duidelijk is. Maak situatie afhankelijke menu opties (inloggen en uitloggen knoppen). Op deze manier weet je klant waar hij/zij moet zijn om in te loggen en de cursus te volgen

2. Mijn klant heeft betaald maar krijgt geen inlog gegevens

Het hele proces werkt prima, je klant betaalt en krijgt keurig vanuit WooCommerce de mailtjes van de bestelling maar je website verstuurt geen bericht naar de klant met inlog gegevens.

Dit komt meestal door een vergeten instelling binnen WooCommerce bij account/privacy. Door het plaatsen van de juiste vinkjes wordt er na een aankoop meteen een account aangemaakt en deze gegevens worden dan door WordPress aan de gebruiker gemaild.

Een andere reden kan zijn dat WordPress misschien helemaal geen e-mailtjes verstuurd. In dat geval kunnen er meerdere oorzaken zijn die te technisch zijn om hier te benoemen. Je kan het in ieder geval vaak oplossen door het gebruik van een SMTP plugin.

3. Ik zie Engelse woorden, kan ik die vertalen

LearnDash is vanuit de basis een Engelstalige plugin, er zijn wel Nederlandse taalbestanden beschikbaar maar die zijn niet altijd compleet of er staan kromme vertalingen in. Daarnaast veranderd het taalbestand praktisch na elke update.

Door het installeren van Loco Translate kan je op een eenvoudige manier plugins en andere onderdelen van je website vertalen. Let wel op dat een complete LearnDash omgeving bestaat uit meerdere plugins die allemaal een stukje van de website regelen. Soms is het dus even zoeken welke plugin waar verantwoordelijk voor is als je zoekt naar een woord dat je zou willen vertalen.

4. Als mijn klant inlogt komt hij niet bij de cursus uit

Als je inlogt op een website blijf je vaak op de pagina waar je stond voordat je was ingelogd. Met het regelen van inlog regel je niet waar de gebruiker dan naar toe gaat en blijft deze meestal op dezelfde pagina staan.

Als je het inlog-proces aan het inrichten bent via het thema of via een aparte login plugin kan je vaak aangeven wat er gebeurt als er wordt ingelogd of uitgelogd. Zo zou je de gebruiker kunnen “redirecten” naar de cursuspagina of naar de profielpagina van de gebruiker. Op deze manier kan je ook instellen waar de klant naar toe gaat zodra hij uitlogt.


5. Ik heb 4 cursussen die om de maand beginnen op een specifieke dag voor maximaal 25 deelnemers, elke week moet er 1 les vrijgegeven worden, hoe doe ik dat

Dit blijf ik zelf een van de mooiste uitglijders vinden. Er wordt een LearnDash plugin geïnstalleerd en zonder dat we überhaupt weten wat de mogelijkheden zijn of hoe LearnDash werkt, springen we meteen in het diepste diepe. We maken het onnodig ingewikkeld voor onszelf en voor de gebruiker. Door de meest ingewikkelde constructie te kiezen die totaal overbodig is, raken we compleet de weg kwijt en dan krijgt LearnDash de schuld omdat het een onhandige plugin is die totaal niet gebruiksvriendelijk is en niet werkt. Zonde van je geld!

Begin onderaan de ladder, in het pierebadje waar je nog veilig kan staan en waar je nog maar tot je enkels in het water staat. Vertaald in cursustermen, begin met een supersimpele cursus van hooguit 3 lessen, geen verder onderliggende lagen zoals onderwerpen, geen quizen, geen toetsen, geen vragen. Alleen 3 simpele lessen.

Dat is de beste oplossing om LearnDash te leren kennen en te ervaren hoe het werkt, op een later moment kan je altijd nog uitbreiden. De mensen die je cursus kopen zijn al enorm blij met het beetje kennis dat je hun geeft en blijven graag bij je in de buurt om je vorderingen te volgen en later een grotere / duurdere cursus bij je te kopen.

Daarnaast gaat het natuurlijk om online cursussen, 24/7 beschikbaar, onbeperkt aantal deelnemers, mensen willen hun eigen studiesnelheid bepalen enz. Vergelijk het dus niet met een workshop op locatie waar je afhankelijk bent van de reistijd en het aantal plaatsen binnen de ruimte.

6. Ik ben al maanden bezig maar krijg de header van de les niet aangepast

Ik kom hele legers “kennisondernemers” tegen die beginnen te klooien met de techniek, daar vervolgens niet uitkomen, heel veel onnodige plugins installeren omdat de webbouwer zegt dat dat helpt. Na maanden zijn ze nog steeds bezig met het “mooi” maken omdat ze het zelf mooi vinden. De functionaliteit wordt volkomen over het hoofd gezien. Natuurlijk mag je wensen hebben over de look en feel maar ga een formule 1 racewagen niet ombouwen naar een tweezitter waarbij je ook nog eens naast de bestuurder kan zitten. Dan sla je de plank mis en haal je nooit de finish. Kijk naar het doel en werk daar naartoe. Soms moet je dan wat water bij de wijn doen maar als dat betekent dat een cursus dan sneller online komt en verkocht wordt en jij de eerste euro’s ziet binnenkomen dan lig jij niet meer wakker van hoe het er uit ziet, dan spring je een gat in de lucht en ben je blij dat je leeromgeving resultaat oplevert.

7. Johan HELP, morgen gaat mijn cursus online maar het werkt niet.

Ik kan ze niet meer op 2 handen tellen, zelfs als ik mijn tenen erbij zou pakken kom ik tekort. De mensen die compleet vergeten om hun cursus te testen. Ik bedoel dan natuurlijk niet de cursusinhoud zelf, ook belangrijk om te weten of de video’s goed zijn en of de meeste taalfouten er uit zijn, maar de technische functionaliteit wordt amper getest.

Log eens uit als beheerder van je website en doe net alsof je een cursus wilt kopen, kijk wat er gebeurt, welke schermen kom je tegen, wat voor mailtjes ontvang je (of ontvang je niet). kan je inloggen en je cursus volgen, krijg je een certificaat (als je dat gebruikt) enzovoort. Voor het hele testproces mag je best ruim de tijd nemen, je weet nooit wat voor onvoorziene zaken je tegenkomt die je moet oplossen voordat je cursus live kan.

Hoe voorkom je deze uitglijders

Dit waren de uitglijders die ik het vaakst tegenkom. Deze beginnersfouten zijn heel begrijpelijk dat je ze maakt als je net met LearnDash begonnen bent of net “online kennnisondernemer” bent geworden. Maar hoe kan je deze nou voorkomen?

  1. Zorg dat je nog voordat je LearnDash aanschaft een plan hebt van wat je mensen wilt leren, welk doel wil je dat ze gaan halen.
  2. Als je het doel hebt vastgesteld dan ga je kijken wat je daar voor nodig hebt, praat er over met mij bijvoorbeeld en maak een boodschappenlijstje
  3. Ga beginnen met bouwen van je LearnDash website, verlies nooit het doel uit het oog en begin met de functionaliteit die je nodig hebt zodat mensen kunnen kopen – inloggen – cursus volgen.
  4. Neem ruim de tijd voor het testen van het hele proces voordat je de zaak live zet.
  5. Maak het je gemakkelijk en gebruik mijn LearnDash stappenplan.

Wil je stappen maken en zeker weten dat je over enkele dagen al online kan zijn met je eigen cursus? Twijfel dan geen moment en volg mijn uitgebreide LearnDash workshop. In deze workshop laat ik je op basis van het stappenplan exact zien hoe ik het zou doen. Even de workshop volgen, stappenplan uitprinten en naast je toetsenbord leggen en GAAN!

Ben jij kennisondernemer en zou je graag in contact komen met mede LearnDash gebruikers? Wordt dan gratis lid van mijn Durf te vragen over LearnDash groep op facebook.

interessant? deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email